Wiktor Öst - Låtarna

<< Tillbaka till låtförteckningen | Kommentarer & arrangemang: Thomas von Wachenfeldt



Låten var ju ett av Erik Östs paradnummer.
Låten ska ha kommit till på följande sätt:

Erik och Wiktor hade ju pre-gammeldansbandet
"Hälsingepojkarna"
(som förresten är de enda
spelmännen som spelat
på Berns i Stockholm)
som spelade in många skivor
och var riktiga "Rockstars"
på 20-talet.

I alla fall...
En gång när Erik kom hem till Wiktor
så hade Wiktor en halvfärdig låt
som Erik hjälpte till att komplettera.
Morgonen därpå när de hade komponerat
klart låten så spelade
Wiktor och Erik upp den
för Wiktors fru Linnéa
och frågade vad hon tyckte.
Hon lär då ha sagt:
 - Hä låt sôm hä ä na häxer å far på bôtten!
(det låter som det skulle
var häxor som far runt på vinden).
Därav namnet på låten!

Själv tror jag att det är Wiktor
som komponerat första och tredje reprisen
(jämför med Strömgubben).
Andra och tredje repriserna
är väldigt typiska för Erik Öst.
Men säkert vet man ju inte.
De lär i alla fall ha sagt
att de skulle
"göra en låt som ingen jävel
skulle kunna spela"..