Krönikan
Lust och aga
När tjockan ligger så tät över nejden att man inte vet om det är
själva vägen eller en långtradare man har framför sig på tomma
vägbanan, då är det bäst att ställa bilen hemma och ta tåget.
Järnvägen är en skramlande anordning som upplevde sin glans dagar
för mycket länge sedan, närmare bestämt på den tiden när alla tåg
var röda och dom andra vägarna bar namn som riksettan eller
rikstretton och man slapp förnedringen att köpa ett såkallat Reslustkort för
att överhuvudtaget ha råd att åka alls.
Tåget är faktiskt det enda i dagens samhälle som går på spår. Det
är inte betrakta som en garanti. Tåget går inte alltid som på
spår.
Dessutom, om man ska vara rättfram och rakt på sak. Nog måste man
hålla med om att tåget är en veritabel miljöförstörare?
Den akustiska miljön blir sig aldrig lik efter att ett tåg har
passerat järnvägsövergången. Inte på flera sekunder. Fågelsången
tystnar och det är knappt man vet om det osande skrället till bil
fortfarande är igång.
Det skramlar och det tjuter där det drar fram, ett makalöst öronbedövande oväsen.
Åtminstone om man lägger örat till rälet. Det heter så. Ett räl, flera räl, ett gäng med rälare.
Själva rälspåret har heller inte någon direkt förskönande
inverkan på landskapet. Snarare för det tanken till olaga aga.
Mitt i baken på moder natur.
Då är det klart trevligare med rävspår.
Men tåget har som sagt gamla anor och säg den som inte älskar SJ. I flera
herrans år nu har järnhästen stånkat fram och åter över den
amerikanska tundran på gamla indianfilmer i technicolor.
För att inte tala om vår gamla Bergsjö-koa, denna ingrodda och självklara
del av vår bygdehistoria.
Annan ton i visslan vore det om tåget kom idag. Alltså inte om
det kom i tid, för det gör det ju oftast. När vädret är bra, vill
säga.
Utan om tåget var en spritt språngandes ny uppfinning, kläckt
alldeles i dagarna och presenterad som en kul idé på teves
kanalett en alldeles vanlig vardag kvart över sex på
eftermiddagen.
Frågan är om någon tyckt att det var en så särskilt
bra idé.
När man ser till sakskälen är det svårt att värja sig för
tanken att vi har kvar tågen av rent sentimentala skäl.
Vindkraftverk borde i jämförelse vara ett ganska lindrigt
miljöförstörande ingrepp i baken på moder natur.
I Danmark står
vindmöllorna tätt och även om jag inte vet i vilken utsträckning
dom bidrar till danskarnas försörjning så inte kan man påstå att
dom misspryder landskapsbilden.
Men det finns det dom som påstår. Förstås.
Inte får man bygga vindkraftverk på Öland heller, trots att det
blåser en hel del där, speciellt på Alvaret.
Ölandsbron kanske också stör bilden men den gör å andra sidan nytta. För biltrafiken.
Men om vi nu ska avveckla kärnkraften, som det hotas med, så
vill det nog till en hel del vindkraftverk. Ganska många, för att
vara exakt. En lång rad, seriekopplade som julgransljus. Det är
dags att börja bygga nu.
Det lär finns kommuner som står i kö för att få lagra utbränt
kärnavfall, men vore det inte klokare att erbjuda sig att
härbärgera vindkraftverk istället? Bygga och driva vindpropellrar
och ta betalt för det också? Ta det som ett tips i all välmening.
På flyget slipper man däremot såväl Reslustkort som reslust. Inte
har man egentligen råd heller. Jag tror att flygskräck är något
som ökar med stigande ålder. Den som inte känner obehag inför
tanken att sitta i ett hopnitat plåtskrov på tiotusen meters höjd
är endera barn, idiot eller kraftigt berusad.
Det räcker med att fundera över vilken kategori piloten
tillhör för att man ska få lust att hoppa av.
© Leif Woxlin 2004-07-09
|
Aktuell krönika
|